5 اشتباه رایج در چیدمان اتاق خواب کودک

چه نکاتی را در چیدمان اتاق کودک باید رعایت کنید؟

اتاق خواب مکانی ست که نوزاد و یا کودک شما بیشترین زمان را در آن صرف می‌کند، به همین دلیل این مکان باید از هر نظر برای او ایمن و بی‌خطر باشد. شما ممکن است در طول روز دقایق و ساعاتی را نتوانید به مراقبت از نوزاد خود اختصاص بدهید و او را تنها بگذارید، به همین خاطر اگر لوازم مناسب برای اتاق خواب نوزاد تهیه نکرده و آن ها را به درستی نچیده باشید، ممکن است با کوچکترین اتفاقی سلامتی فرزند شما به خطر افتد. در این بلاگ از الا شما را با 5 اشتباه چیدمان اتاق خواب کودک آشنا خواهیم کرد که ممکن است برای او خطر آفرین باشند. 

 

اشتباهات چیدمان اتاق خواب کودک

 

خطر خفگی

کودکان و نوزادان در ارتباط با خفگی و خطرات آن هیچ آگاهیی ندارند، به همین دلیل هر چه که روی زمین پیدا کنند را در دهان خود قرار می‌دهند. شما والدین عزیز باید در ارتباط با خطرات مرتبط با خفگی نوزاد مراقب باشید. برای جلوگیری از این اتفاق به شما توصیه می‌کنیم که حتما تمام وسایل اتاق خواب را بررسی کنید تا قطعات مختلف آن مثل پیچ، مهره، دستگیره، واشر، کشو و باقی اجزا شل نباشد.

 

در کنار این موضوع همواره سعی کنید که تمام وسایلی که دارای جریان برق و الکتریسیته هستند را از دسترس کودک دور نگه دارید چرا که به دلیل عدم آشنایی کودکان با این وسایل و جریان برق، ممکن است اتفاقات ناگواری رخ دهد.

برای محافظت کودکان از جریان برق بهتر است که به جز لامپ روشن کننده اتاق خواب کودک که به سقف متصل است، هیچ وسیله‌ی الکتریکی دیگری را درون اتاق قرار نداده و از درپوش های محافظ برای پوشاندن پریزهای برق درون اتاق استفاده کنید.

خطر خفگی

رنگ آمیزی اتاق خواب

به یاد داشته باشید که همواره برای رنگ آمیزی دیوارها در منزل، به جای استفاده از رنگ‌های روغنی، از رنگ هایی بر پایه‌ی آب استفاده کنید چرا که رنگ های بر پایه روغن دارای مواد فرار مختلفی از جمله فرمالدئید بوده که می‌تواند برای سیستم تنفسی تمام افراد در همه سنین مضر باشد چه برسد به کودکان و نوزادان. پس از رنگ آمیزی اتاق کودک خود حتما برای مدت حداقل یک تا دو روز تمام در ها و پنجره ها را باز بگذارید تا علاوه بر بوی رنگ، مواد فرار گازی شکل آن نیز از محیط خارج شوند.

 

 نکته حائز اهمیتی که در این بخش باید به آن اشاره کرد این است که بعد از رنگ آمیزی اتاق خواب، به هیچ وجه پس از خشک شدن رنگ فورا شروع به چیدن اسباب اتاق مثل میز، مبل، تخت، فرش اتاق کودک و موکت نکنید، چرا که مواد فرار موجود در رنگ ها ممکن است جذب وسایل اتاق شده و در آینده مشکلات تنفسی زیادی را برای نوزاد شما به وجود آورد.

 

میز تعویض پوشک

تا مدت ها بعد از تولد نوزاد، شما باید او را پوشک کرده و در طول روز به دفعات پوشک او را تعویض کنید، برای انجام این کار داشتن میز تعویض نوزاد خیلی می‌تواند کمک کننده باشد اما اگر نکاتی که لازم است را در این ارتباط رعایت نکنید، استفاده از این میز هم می‌تواند باعث به خطر افتادن سلامت نوزاد شود. 

 

در ابتدا لازم است به یاد داشته باشید که نباید اقلامی همچون شامپو، ضدعفونی کننده، لوسیون و پودر بچه را روی میز و در دسترس نوزاد خود قرار دهید چرا که اگر یک لحظه حواستان پرت شود ممکن است نوزاد با خوردن این مواد شیمیایی دچار مسمومیت شود. برای جلوگیری از این اتفاق، حتما مواد شیمیایی را درون یک قفسه جدا و در از دسترس نوزاد قرار داده و بعد از استفاده آن ها را کاملا پلمپ کنید تا نوزاد به هیچ وجه موفق به باز کردنشان نشود.

 

پوشک کثیف نوزاد، بسیار آلوده و خطرناک است برای همین شما والدین محترم حتما باید بعد از در آوردن پوشک کثیف نوزاد از تن او، آن را پیچیده و در یک کیسه انداخته و آن را گره بزنید، سپس دستان خود را شسته و به پوشک کردن دوباره‌ی نوزاد خود مشغول شوید. برای حفظ بهداشت میز تعویض و همینطور سلامتی نوزاد، به شما توصیه میکنیم که از زیرانداز تعویض پوشک استفاده کنید.

 

تابلو های دیواری

بدون شک یکی از مهمترین اشتباهات چیدمان اتاق خواب کودک، استفاده از تابلوهای دیواری مخصوصا بالای تخت خواب نوزاد است. نباید به هیچ وجه، تابلویی درون اتاق خواب کودک خود قرار دهید چون ممکن است به هر دلیلی، از شل شدن و کنده شدن میخ آویز گرفته تا کشیده شدن تابلو توسط خود کودک، زمین افتاده و برای کودک شما خطر آفرین باشند. شاید خیلی دوست داشته باشید که اتقا نوزاد یا کودک خود را با عکس ها و تصاویر خانوادگی یا مناظر زیبا و شخصیت های کارتونی مورد علاقه‌اش زیبا کنید، برای این کار حتما از سفت بودن جای تصویر اطمینان حاصل کرده و از قلاب های ایمن ضد زلزله استفاده کنید تا در این حالت از افتادن تابلو روی زمین و تهدید سلامتی کودک خود جلوگیری کنید.

تابلو های دیواری

تخت خواب نامناسب

تخت خواب اصلی ترین و مهمترین بخش از زندگی یک کودک یا نوزاد است چرا که به طور طبیعی بخش زیادی از زندگی ساده‌ی خود را در حال استراحت روی آن سپری می‌کنند. انتخاب تخت و سرویس خواب مناسب، امری بسیار حیاتی است که برای این منظور بهتر است به بلاگ نکات خرید سرویس خواب نوزاد مراجعه کنید. ما در این نوشته به طور خلاصه، صرفا به نکات ایمنی مرتبط با تخت خواب خواهیم پرداخت.

 

از سفت بودن تمام بست های تخت خواب نوزاد اطمینان حاصل کنید. شل بودن بست های تخت خواب باعث از هم باز شدگی قطعات خواهد شد که همین امر برای سلامت نوزاد خطر آفرین است.

 

لبه‌های تخت به هیچ وجه تیز و یا دندانه دار نباشند. کودکان مدام در اتاق خواب خود مشغول تفریح و بازی و بالا پایین پریدن هستند به همین دلیل اگر تخت خواب که فضای بزرگی از اتاق را هم اشغال می‌کند، دارای لبه‌های تیز باشد ممکن است به بدن کودک آسیب وارد کند.

 

پیچ و مهره‌های تخت خواب کودک باید حتما مخفی و دارای روکش مناسب باشند تا مبادا لباس و یا اعضای بدن نوزاد یا کودک به آنها گیر کند.

 

پیش از خرید تخت خواب برای نوزاد حتما تمام اجزای تخت، مخصوصا میله‌ها را با دقت بررسی کنید تا هیچ کدام ترک خوردگی و یا شکستگی نداشته باشد.

تخت خواب نامناسب

سخن پایانی

در این بلاگ از الا سعی بر آن داشتیم تا شما والدین عزیز را با رایج ترین و مهمترین اشتباهات در چیدمان اتاق خواب کودک آشنا کنیم. همانطور که گفته شد اتاق خواب کودک، بخش مهمی از خانه است که فرزند شما زمان زیادی را در آن سپری می‌کند، به همین دلیل لازم است تا از ایمن بودن تمام وسایل موجود در آن اطمینان کامل حاصل کنید. در انتهای این مطلب به شما پیشنهاد میکنیم که بلاگ تنفس نوزاد در خواب را نیز مورد مطالعه قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی